Årets første sommermåned ga Discovery-kanalene høyere seerandel i den kommersielle målgruppen enn både NRK og TV 2.

  


Juni ble en rekordmåned for TVNorge-eier Discovery Networks. Tv-gruppen leverer de sterkeste seerandelene for juni måned noensinne, og samtlige kanaler vokser, skriver selskapet i en pressemelding.


Tv-gruppen er også størst av de norske tv-husene i juni i den kommersielle reklamemålgruppen, som består av seere fra 15 til 50 år.


– Vi har fått opp dampen og er virkelig på rett spor nå. Vi gjorde vår nest beste mai måned noensinne, og nå avslutter vi første halvår med tidenes beste juni, sier Tine Austvoll Jensen, sjef for TVNorge og Discovery Networks Norge.


– Vi får uttelling for investeringene vi har gjort i norsk fotball, og har i tillegg klart å løfte seingen på TVNorge. Alle våre kanaler øker i juni. Det er en god følelse å ta med seg inn i sommeren og når vi skal i gang med høstens mange store premierer, sier Jensen.


Discovery-gruppen har en seerandel på 27,5 prosent, mens TV 2 er nest størst med en andel på 25,6 prosent. TV 2-gruppens nedgang kan i stor grad tilskrives at de i fjor sendte fotball-EM. Men det vekker likevel oppsikt at junitallene for hovedkanalen er de dårligste på 2000-tallet. I juni hadde TV 2-gruppen en markedsandel på under 15 prosent blant seerne i aldersgruppen 20–49 år. Dette er historisk svake tall for mediehuset.


NRK har en andel på 23,6 prosent, mens MTG-eier TV3 ender på 12,9 prosent i juni.


Forrige junirekord for Discovery-gruppen ble satt i 2015. Da hadde tv-gruppen en seerandel på 26,2 prosent.

(placeholder)

PUBLISERT 03.07.17

FORNØYD: – Vi er på rett spor nå, sier TVNorge-sjef Tine Austvoll Jensen.                        FOTO: INGERID MEDHUS


Rekordhøye seertall for de norske Discovery-kanalene

ALT OM TV