Bruker design til å lure oss for tid, penger og personopplysninger
En rekke selskaper bruker manipulerende design for å holde på kundene, øke salg eller tilegne seg personopplysninger. I mange tilfeller er dette i strid med loven, mener Forbrukerrådet.
En gjennomgang fra Forbrukerrådet viser at selskaper benytter design og ubalansert og feilaktig informasjon til å dytte, manipulere og lure forbrukere til å ta valg som først og fremst er i selskapets interesse.
– Bruken av manipulerende design er overalt på nett. Mange selskaper går svært langt i å styre oss og valgene vi tar, noe som kan ha opplagte negative konsekvenser for forbrukerne, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
– Flere av selskapene bryter trolig med lovpålagte krav til informasjon og samtykke. Dessverre fører manglende regelverk og håndheving til at selskapene langt på vei kan operere uten å frykte for konsekvensene.
Forbrukerrådet tar nå kontakt med MyTrip, Ryanair, Fresh Fitness, Fixit, Clas Ohlson, Ellos, Ticketmaster, Wish og Telia og Dinner booking for å be dem endre praksis. Forbrukerrådet oppfordrer også andre aktører se på hvordan de bruker design til å dytte og påvirke forbrukere. Forbrukertilsynet vil også få oversendt funnene i gjennomgangen.
Forbrukere reagerer negativt
I en undersøkelse YouGov har utført for Forbrukerrådet oppgir åtte av ti at de har opplevd én eller flere negative konsekvenser av manipulerende design. 1 av 4 sier de har følt seg manipulert eller lurt. Det er omtrent like mange som har meldt seg på nyhetsbrev, abonnement, eller varsler ved en feil, eller har opprettet en konto de ikke ønsket. 1 av 5 opplever også å ha delt mer personlig informasjon enn de ønsket som et følge av manipulerende design.
– Manipulerende design undergraver ikke bare muligheten til å ta frie valg, men går også bekostning av forbrukeres tillit til virksomheten og villighet til å bruke tjenester, sier Finn Myrstad.
– Selv om det er designere som utfører arbeidet med å utarbeide nettsidene, appene og løsningene, er det ledelsens ansvar å sikre at dette ikke går på bekostning av forbrukernes rettigheter. Dette er et ansvar vi forventer at virksomhetene tar på alvor.
Forbrukerrådets arbeid med manipulerende design
Forbrukerrådet har i flere år dokumentert bruk av manipulerende design på nett, gjennom rapportene «Deceived by design», «Every step you take», «You can log out, but you can never leave» og «Insert Coin».
Rapportene dokumenterer ulike måter manipulerende design utnyttes på for å oppnå virksomheters interesser, på bekostning av forbrukeres autonomi og rettigheter. Rapportene gjennomgår også den teoretiske bakgrunnen for manipulerende design, og hvilke skader manipulerende design kan lede til.
Forbrukerrådet klaget i 2021 inn Amazon for å forvirre og manipulere brukere som ønsket å si opp tjenesten Amazon Prime. Som en konsekvens av klagen har selskapet måtte gjøre det enklere å si opp tjenesten for alle europeiske brukere.
PUBLISERT 01.12.22



Eksempler fra Forbrukerrådets gjennomgang
Eksemplene er hentet fra faktiske nettsider, og utgjør noen av funnene fra Forbrukerrådets gjennomgang. Eksemplene som er tatt med er basert på tips og innspill fra forbrukere.