- BØR LÆRE AV KJENDISER

Mens til og med Justin Bieber tvitret da terroren rammet Norge, var politiet, PST og brannvesenet nesten fraværende, viser ny forskning fra Høyskolen i Oslo og Akershus (HiOA).  



Professor og leder Steen Steensen ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Høyskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har gått gjennom alle de norske twittermeldingene som ble publisert under terrorhandlingene 22. juli og i uken etter.


Justin Bieber, ikke politiet

Gjennomgangen viser at det offentlige Norge var tilnærmet fraværende på Twitter under terrorangrepet. Kjendiser som Justin Bieber og deres fans var derimot tydelig til stede.  


– Mange forsøkte å henvende seg til det offentlige Norge under terrorangrepet. Det var et stort behov for dem på Twitter, men de var ikke til stede. Da henvender folk seg til andre, sier Steensen.


I tillegg til kjendiser, var også en P3-journalist og en lokalpolitiker fra Ap til stede på Twitter i timene mens terrorangrepet pågikk. De bidro begge til å spre den informasjonen folk etterlyste fra offisielt hold.


Unntak: Oslo universitetssykehus

Oslo universitetssykehus var en av de få offentlige instansene som var på Twitter i de dramatiske timene fra bomben gikk av i Regjeringskvartalet til terroristen ble pågrepet på Utøya. De brukte Twitter aktivt for å skaffe blodgivere.


– De fikk på kort tid rekruttert mange blodgivere, men det oppsto også kaos fordi de ikke kommuniserte tydelig nok hva slags blod de trengte og hvem som kunne donere, sier Steensen.


Syv råd til myndighetene

–  I fremtidige kriser er det viktig at myndighetene utvikler kompetansen sin til å kommunisere godt på flere plattformer og ta eierskap til kommunikasjonen. De må være delaktige og gå i dialog i sosiale medier. Det er viktig å tenke på krisehåndtering som noe man gjør i samarbeid med publikum, avslutter han.





Steensen har følgende råd til myndighetene når krisen rammer:


1) Anerkjenn sosiale medier som viktig, og lær dere overvåkning


2) Samkjør kommunikasjonen mellom ulike offentlige instanser og lag en standard SoMe-prosedyre for kriser


3) Etablér en felles krisekommunikasjonskonto i sosiale medier


4) Delta, vær i dialog og ta styringen


5) Vær obs på innhold uten #hashtag


6) Etablér en praksis for å verifisere meldinger og bruk gode verktøy for dette


7) Lær av kjendiser

(placeholder)

PUBLISERT 29.10.17

GJENNOMGANG DOKUMENTERER: Det offentlige Norge var tilnærmet fraværende på Twitter under terrorangrepet, konkluderer Steen Steensen ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Høyskolen i Oslo og Akershus.

Myndighetene var ikke på nett da terroren rammet

NYHETER