NO DOUCHEBAG    

En tøypose har bidratt til at kollektivreisende i Gøteborg holder avstand under coronapandemien. Nå blir posen hedret med pris for god design.



– Å kommunisere som kollektivtrafikkaktør under en pandemi er en massiv utfordring. På den ene siden må busser og trikker rulle for samfunnskritisk personale, på den andre siden oppfordrer myndighetene til ikke å reise kollektivt. Så Västtrafik (Gøteborgs «Ruter») ba om hjelp til å minne alle som virkelig trenger å reise om å holde avstand. Vi ønsket noe som var enkelt og anvendelig, og kom på det kjente fenomenet sett-vesken-på-setet-ved-siden-av. En praksis som vanligvis benyttes for å holde avstand på en usjarmerende måte, men som akkurat nå er en omtenksom handling. Man kan vel si at vi kidnappet tradisjonen for et mer aktverdig formål, sier copywriter Pontus Caresten i reklamebyrået Forsman & Bodenfors til bransjemagasinet Resumé.


Trafikkselskapet produserte 1000 tøyposer og delte dem ut gratis på sentralstasjonen i Gøteborg. Posene forsvant i løpet av en time. Flere hundre personer henvendte seg til Västtrafik med spørsmål om hvor de kunne kjøpe en.


Kampanjen er blitt hedret med prisen for «Månedens design» i Gøteborg, blant annet med begrunnelsen «enkel og smart problemløser som lynraskt kommuniserer budskapet allerede før du har lest teksten».  


(placeholder)

Et lite hint på en tøypose