(placeholder)

– DRAMATISK INNTEKTSNEDGANG

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) ber kulturministeren om en tiltakspakke for å sikre at norske medier overlever coronakrisen.



– Mediene tilhører demokratiets infrastruktur. Akkurat nå trenger vi informerte borgere og en god samfunnsdebatt mer enn noen gang. Det får vi ikke dersom mediebransjen raseres. Nå trenger vi hjelp fra myndighetene slik at vi kan oppfylle samfunnsoppdraget, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey.


MBL ber om en kompensasjonsordning på 600 millioner for bortfallet av annonseinntekter, 100 millioner i ekstra mediestøtte som går utover og favner bredere enn dagens produksjonstilskudd, og 300 millioner i midlertidig fritak for arbeidsgiveravgift de neste fire månedene. Totalverdi for redningspakken for norske medier anslås til en milliard kroner, skriver MBL i en pressemelding.


– Permitteringstallene øker fra uke til uke i en bransje som de siste årene har vært gjennom flere kuttrunder. Samtidig opplever vi at befolkningen har et nærmest umettelig behov for faktabaserte nyheter og informasjon akkurat nå. Trafikktallene og behovet for journalistikk har aldri vært så stort som nå, og paradoksalt nok sammenfaller dette med en dramatisk nedgang i annonseringen. Dualiteten i dette gjør at det nå er kritisk for norske medier å komme seg gjennom krisen og overleve, sier Øgrey.

 

– Annonseinntektene er avgjørende for å finansiere journalistikken og vi ser at norsk næringsliv trues av konkursbølge med den konsekvens at mediene inntektsgrunnlag forsvinner like brått. Abonnementsinntektene er ikke nok til å holde den norske mediefloraen ved like. Åtti av våre medlemmer svarte i en undersøkelse allerede sist fredag at de opplevde kanselleringer opp mot 95 prosent. Derfor haster det for bransjen å få hjelp, sier Øgrey.


– Dersom vi skal klare å opprettholde et godt mediemangfold haster det å få på plass løsninger fordi inntektsgrunnlaget fra annonsering falt ut omtrent over natten. Estimatet på tiltakspakken er beregnet ut fra tapet vi ser i tre måneder fra mars. Det er viktig å være oppmerksom på at de kommersielle mediene har skåret ned utgiftssiden i flere år for å ta hensyn til inntektsfall på annonsesiden som følge av digitaliseringen. Derfor er permitteringene vi ser nå kritiske fordi det er få i disse funksjonene fra før, sier Øgrey.



Ber om en milliard i krisehjelp til mediene

SLÅR ALARM: – Abonnementsinntektene er ikke nok ti