SIKKERHET I PÅSKEFJELLET

Bedre mobildekning styrker Folgefonna som reisemål

Aktører på og rundt Folgefonna er svært fornøyde med at 4G-dekningen endelig er på plass.


– Stadig flere besøker breen, og ikke alle forstår hva som er farlig og ikke farlig. Derfor er det kjempebra for tryggheten at vi nå får 4G, slik at folk kan be om hjelp dersom de trenger det, sier Åsmund Bakke, daglig leder i Folgefonni breførarlag.


Har vært et savn 

Bakke og kollegaene har de siste 25 årene lagt flere tusen timer bak seg på isbreen Folgefonna. Frem til nå har de benyttet seg av alternative kommunikasjonsformer som blant annet satellitt-telefoner og sikringsradio. Nå ser han frem til også å kunne bruke mobiltelefonen dersom det trengs når han loser turister i et brelandskap som stadig er i endring. 


– Dette gjer det langt lettere for oss. Vi har savnet god telefondekning, så ingenting er bedre enn at vi nå  får 4G, sier breføreren.


Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge, er glad for at det nå er bedre mobildekning på breen.


– Telenor har de siste årene gjort en betydeleg modernisering av basestasjonene i mobilnettet og sørget for 4G-dekning til de aller fleste der de bor. Hele dette oppgraderingsprosjektet viser hvor viktig dette er for folk flest, sier Amundsen. 


Stor trafikk 

Ifølge dekningsdirektøren ser Telenor en økning i datatrafikken rundt ferieområder og attraksjoner i ferieperioder. Påsken er rett rundt hjørnet, og der andre skisenter fortviler over mangelen på snø, er ikke dette tilfelle på Folgefonna.


Michael Iversen, daglig leder på Fonna Glacier Ski Resort, har de siste ukene jobbet på spreng med å brøyte veien. Det er han som har stått på for å ha 4G-dekningen på plass til påske.


–  Vi har cirka åtte meter snø og svært gode skiforhold. Når vi nå får 4G-dekning i tillegg, ligger alt til rette for en kanonpåske på Fonna. Vi venter svært mange besøkende, så i anledning påskeåpningen og bedre mobilnett, har vi fått på plass vårt eget Snapchat-filter, sier Iversen. 


Viktig markedsføring

Andreas Skogseth har selv vært daglig leder for Fonna Glacier Ski Resort, men nå er han reiselivsdirektør i Visit Hardangerfjord. Også han er glad for bedre dekning på Folgefonna. Ifølge direktøren er dette gull verdt i markedsføringen av Hardanger.


– Noe av den viktigste markedsføringen reiselivet får, er via turistene selv i form av deling på sosiale medier. Dette, kombinert med at det nå er billigere for utanlandske turister å bruke mobildata i Norge, gjør at vi blir mye mer tilgjengelige. Bilder og videoer er ferskvarer som både vi og brukerne ønsker å få ut så fort som mulig.



MEDIABLIKK • PUBLISERT 13.04.19


SNAPSHOTS

Klar for drømmepåske

Bilder og videoer er ferskvare, og gull verdt for markedsføringen av norske reisemål. Med bedre mobildekning spres også årets påskebilder fra Folgefonna kjapt i sosiale medier.