Kritiske sikkerhetsbrister i gps-klokker for barn

CREEPY: Snapchat tar lettere på personvernet for å gjøre deg mer attraktiv for annonsørene.

KREVES FJERNET FRA BUTIKKER

Forbrukerrådet avdekket i september alvorlige sikkerhetsbrister i klokkene fra Gator Norge og GPSforbarn. Etter at selskapene har prøvd å rydde opp, er utrolig nok resultatene like ille, og i et av tilfellene verre.  



Sikkerhetsselskapet Mnemonic avdekket tidligere i år, på oppdrag fra Forbrukerrådet, alvorlige sikkerhetshull og upålitelige trygghetsfunksjoner i gps-klokker for barn. Fremmede kunne enkelt ta kontroll over klokkene og bruke dem til å spore og avlytte barnet.


Selskapene meldte etter kort tid at alle feilene var utbedret. Basert på sikkerhetsbristenes alvorlighetsgrad og at Mnemonic i sin rapport understreket at feilene ville være svært krevende å utbedre, fikk Forbrukerrådet gjennomført en ny test. Resultatene viste at ikke bare var de opprinnelige sikkerhetsbristene fortsatt tilstede, Gator 3 hadde fått en ny og enda mer alvorlig feil.


– Lovnadene fra selskapene holder ikke vann. Disse klokkene hører ikke hjemme i butikkhyllene, og enda mindre under juletreet, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.


– Det blir ikke mindre alvorlig av at Gator, som kompensasjon for feilene i Gator2-klokken, ga kundene Gator3, hvor stemmebeskjeder foreldrene hadde sendt barna lå åpent på nett. Kundene ble også låst i et dyrere mobilabonnement.


GPSforbarn lanserte i oktober den appen GPSforalle, som fungerer sammen med klokkene. GPSforalle inneholdt tilsvarende feil som den opprinnelige appen.


Mangler kontroll

– Det er urovekkende at produsenter og butikker ikke har bedre kontroll på produktene de selger. Dette gjelder spesielt sikkerhetsprodukter rettet mot barn, som i praksis kan sette dem i fare, sier Randi Flesland.


– Inntil det foreligger troverdig tredjeparts gjennomgang av sikkerheten, forventer vi at de som selger klokkene trekker dem fra markedet og gir beskjed til kundene om sikkerhetsbristene som er funnet.


Forbrukerrådet klagde inn klokkene til Datatilsynet i september, og informerte tilsynet og selskapene i november om at feilene ikke var utbedret.


Gator sendte fredag 24. november epost til kundene sine om de nye sikkerhetsfunnene og lovet en ny app og oppdateringer til klokkene. Også GPSforbarn hevder igjen at feilene blir håndtert.


Begge produktene har etter det Forbrukerrådet kan se, vært i salg hos henholdsvis XXL og Enklere liv hele perioden, mens Gator Norge og Gpsforbarn i flere omganger har vært varslet om alvorlige sikkerhetsfunn.





Forbrukertips

1. Ikke kjøp disse smartklokkene.

2. Be selger om å få kjøpesummen tilbake. Vis til gjentatte sikkerhetsbrister og funksjoner som ikke virker.

3. Hvis du har kjøpt klokken på nett og ikke ønsker å beholde den, har du 14 dagers angrerett.



PUBLISERT 07.12.17

(placeholder)

NYHETER

(placeholder)
TV4-profilen Ingvar Oldsberg fikk sparken fra Bingolotto – og svarer med skittentøyvask
TV4-profilen Ingvar Oldsberg fikk sparken fra Bingolotto – og svarer med skittentøyvask
To riksdekkende norske radiokanaler konkurrerer om å få oss i den rette julestemningen
To riksdekkende norske radiokanaler konkurrerer om å få oss i den rette julestemningen
Pornhubs nye søketeknologi kan bli tidenes mareritt for alt som heter personvern
Pornhubs nye søketeknologi kan bli tidenes mareritt for alt som heter personvern