Når en kunde går inn døren til Brand Studio

Aprilmorgen. Sol fra skyfri himmel. Snøklokker, krokus og påskeliljer utenfor stuevinduet. Blåveis i skogen. Nettbrett og morgenkaffe.



En overskrift på nettstedet Kampanje fanger blikket. «VG-direktør Christian Haneborg slår tilbake mot Publicis-gruppen i dette innlegget», står det, og det slår meg at jeg ikke har fått med meg hva Publicis-gruppen mener om noe som helst, ei heller hva som egentlig er vårens vakreste eventyr.


Det handler nemlig om mediehusenes satsing på content marketing, «hvor dataen som høstes fra annonsørinnhold gir unike muligheter for å følge kundereisen» og hvor «annonsene lastes samtidig som det redaksjonelle innholdet, at de oppleves som en enda tettere del av leseropplevelsen og annonsene er immune mot Adblockere».


Og så, mer silkemykt:


«Schibsted har ligget lavt i den offentlige debatten om innholdsmarkedsføring. Istedenfor å svare på angrep fra dårlig kamuflerte konkurrenter som Trigger og Geelmuyden Kiese, har vi fokusert på å utvikle produktene, eksperimentere og skape verdi for både oss selv og annonsørene. VG Partnerstudio og Brand Studio har ledet vei for bransjen og flere dyktige miljøer hos DN, Aller og Egmont har blitt etablert i kjølvannet,» skriver Haneborg, nå litt mer som en feiende vårvind:


«Det er for lengst slått fast at de beste resultatene kommer når annonsørenes innhold har en tonalitet som er tilpasset det miljøet innholdet skal distribueres i. Det er en grunn til at Aftenpostens redaksjon er best til å fylle Aftenposten med innhold, og VGs redaksjon faktisk er best til å fylle VG med innhold. Aksepterer man dette, er det også vanskelig å dra en annen konklusjon enn at teamet hos DNX vil være best til å lage annonsørinnholdet på DNs flater.»


And there is more:


«Når en kunde går inn døren til Brand Studio, vet kunden at de er garantert de beste plassene hos Aftenposten eller Bergens Tidende, og at Brand Studio vil bruke tilstrekkelig distribusjon til å møte de forventningene som er skapt.»


Jeg løfter blikket fra iPaden. En due bygger reir i en tuja. Langs husveggen danser tusen snøklokker i takt med vinden.


Jeg tror det blir en fin dag.


Inge Matland






PUBLISERT 09.04.19